Czy jesteś osobą kompetentną? Umiejętności a kompetencje
Czy jesteś osobą kompetentną? Umiejętności a kompetencje
Czy jesteś osobą kompetentną? Umiejętności a kompetencje

Czy jesteś osobą kompetentną? Umiejętności a kompetencje

Umiejętności a kompetencje – często wymiennie stosujemy te dwa pojęcia, tymczasem ich znaczenie istotnie się różni. Dlaczego warto zrozumieć różnicę między nimi?

Prawdopodobnie nie trzeba Ci wyjaśniać, czym jest wiedza. Większość z nas bez problemu zgodzi się, że wiedzą możemy nazwać konglomerat informacji i wiadomości, które przyswoiliśmy, wykonując różnorodne czynności, także społeczne, i zdobywając nowe doświadczenia.

Tymczasem sprawa staje się bardziej skomplikowana, jeśli przychodzi nam określić, czym różnią się umiejętności a kompetencje. Naszą dezorientację może zwiększać fakt, że często pracodawcy i rekruterzy na zmianę używają tych pojęć. Dlaczego jest to problem?

Umiejętności a kompetencje – to, że umiem, nie znaczy, że chcę

Wśród ludzi rozwoju panuje zgodność co do faktu, że umiejętność jest składową kompetencji, ale nie są one tożsame. Na kompetencje, poza umiejętnościami, składają się także wiedza i postawa. Ta ostatnia jest szczególnie istotna. Z pewnością znasz osoby, być może z nimi współpracowałeś, które posiadają niezbędną wiedzę do wykonania jakiegoś zadania, umiejętności pozwalające skorzystać z tej wiedzy w sposób praktyczny, jednak z jakichś przyczyn ich praca nie jest efektywna. Dzieje się tak dlatego, ponieważ brakuje im odpowiedniej postawy – woli i chęci do wykorzystywania swojej wiedzy.

Zamienne stosowanie pojęć umiejętności i kwalifikacji totalnie wyklucza rozmowę na temat postawy danej osoby. Przez co pracując nad rozwojem skupiają się one na pozyskaniu wiedzy oraz sposobów na jej wykorzystanie, nie poświęcając w ogóle uwagi na rozwijanie swojego “podejścia” do konkretnej materii. Tego typu osoby nie są często w stanie przekonać rekrutera, że są najlepszym kandydatem na dane stanowisko. Ich biznes nie rozwija się w oczekiwanym tempie. Czują, że czegoś im brakuje i przeważnie uznają, że jest to wiedza. Pracują ciężko na kolejnych szkoleniach, inwestują w zdobywanie doświadczeń zawodowych, jednak w dalszym ciągu nie są w stanie osiągnąć wymarzonego sukcesu.

Co to wnosi do mojego myślenia o rozwoju?

Możesz się zastanawiać, w jaki praktyczny sposób wykorzystać powyższe informacje i wiedzę czym różnią się umiejętności a kompetencję. Zacznijmy od tego, aby wyjaśnić, dlaczego warto to zrobić! Przede wszystkim, zwiększy się Twoja efektywność – założone cele będą łatwiejsze do osiągnięcia. Twoje samopoczucie zarówno w kwestiach zawodowych jak i hobbystycznych znacząco się poprawi, ponieważ będziesz widzieć postępy, jakie czynisz. To z pewnością zwiększy Twoją motywację do stawiania sobie kolejnych celów.

Rozdzielenie kompetencji od umiejętności pozwoli Ci na rozplanowanie drogi zawodowej lub indywidualnej  w dowolnym zakresie. Jeśli chcesz się rozwijać, zadaj sobie poniższe pytanie:

Jaką wiedzę, umiejętności i postawę muszę posiadać, aby być kompetentnym?

W tym celu przyda Ci się zwykła kartka i długopis. U góry strony napisz, jaka kompetencja Cię interesuje – może być związana z Twoim życiem zawodowym lub dotyczyć prywatnych zainteresowań. Następnie podziel kartkę na trzy części i postaraj się hasłowo odpowiedzieć na powyższe pytanie. Niekiedy zadanie może wymagać skonsultowania się z kimś bardziej doświadczonym, kto posiada już daną kompetencję. W końcu skoro np. nie posiadasz jakiejś wiedzy, możesz nie orientować się, jak bardzo jest ona złożona i źle oszacować swoje zasoby, jakie powinieneś posiąść.

Wyboista droga do sukcesu

Jeśli sporządziłeś już listę celów rozwojowych, czyli odpowiedziałeś sobie na powyższe pytanie, możesz przystąpić do działania. Pamiętaj, że każdy element kompetencji można rozwijać na różne sposoby, ale nie wszystkie są odpowiednie do rozwijania każdego elementu. Co to oznacza? W zrozumieniu tego pomoże Ci metafora dotycząca podróży. Pokonanie odcinka A-C z przystankiem w miejscu B, jest możliwe na wiele sposobów. Teoretycznie możesz polecieć samolotem, pojechać samochodem, autobusem lub pociągiem, popłynąć statkiem. Możesz też pojechać konno, iść pieszo, albo nawet wybrać rower czy hulajnogę. Jednak do przebycia pustyni nie wybierzesz statku, a między kontynentami nie uda Ci się przejść pieszo. Do sąsiada pojedziesz na rowerze, ale raczej nie wybierzesz metra. Nie oznacza to jednak, że nieodpowiednie do danej odległości czy rodzaju przestrzeni środki lokomocji są niepotrzebne – są po prostu nieadekwatne.

Uczęszczanie na wykłady jest niezbędne do zdobycia wiedzy, ale już z pewnością nie wykształcisz na nich umiejętności. Do tego potrzebne są zajęcia praktyczne. Rozmowy z innymi uczestnikami szkolenia nie rozwiną Twojej wiedzy, ale mogą pomóc w rozwijaniu postawy.

Otwarty zbiór możliwości

Kompetencje nie są czymś stałym – wraz z rozwojem danej jednostki nabywa ona kolejne kompetencje, a te pociągają za sobą kolejne. Podobnie jak każdy z nas jest procesem, tak i nasze kompetencje są wiecznie poszerzającym się zbiorem elementów. Co więcej, każda kompetencja może być udoskonalana i możemy ją coraz lepiej opanowywać, chociaż należy pamiętać, że nie każda kompetencja przyjdzie każdemu z nas z taką samą łatwością. Rozumienie kompetencji jako wypadowej wiedzy, umiejętności i postawy pozwala na spojrzenie na nią jak na coś, co jest osiągalne. Większa łatwość przy zdobywaniu niektórych kompetencji może być pewnym ułatwieniem, jednak nic nie determinuje, że konkretna jednostka nie jest w stanie posiąść danej kompetencji. Z tego też wynika jasny wniosek dla pracodawców i rekruterów, którzy zamiast skupiać się jedynie na przeszłych osiągnięciach zawodowych pracownika, powinni skupiać się także na ocenieniu jego potencjału do zdobywania nowych kompetencji. A ten jest współmierny do postaw prezentowanych przez daną osobę. Dlatego obecnie świadomi pracodawcy podkreślają elastyczność oraz umiejętność adaptacji jako kluczowe dla objęcia danego stanowiska.

Na koniec warto zaznaczyć, że zdobywanie kompetencji nie jest możliwe bez proaktywnego nastawienia do rzeczywistości i opanowania systematyczności. Kompetencje są ściśle związane z samorozwojem, a ten jest domeną osób świadomie nad nim pracujących.

Czy wicie już czym różnią się umiejętności a kompetencje? Zaplanowaliście nad czym musicie jeszcze popracować? 

 

Czy jesteś osobą kompetentną? Umiejętności a kompetencje
5 (100%) 7 głosów

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

O autorze

Wiktor

Wiktor Piskulak

Zobacz wszystkie posty