Problemy z koncentracją? Poznaj 3 ćwiczenia na koncentracje!
Problemy z koncentracją? 3 ćwiczenia na koncentracje, które błyskawicznie poprawiają Twoje skupienie
Problemy z koncentracją? 3 ćwiczenia na koncentracje, które błyskawicznie poprawiają Twoje skupienie

Problemy z koncentracją? 3 ćwiczenia na koncentracje, które błyskawicznie poprawiają Twoje skupienie

Poznaj 3 ćwiczenia które rozwiążą Twoje problemy z koncentracją, które znacznie ułatwią skupianie się na wykonywanych zadaniach . Technika „albo albo”, technika białej kartki oraz drzemki to niezbędne narzędzia do osiągnięcia wysokiego poziomu koncentracji. Jeśli interesują Cię sposoby na poprawienie swojej umiejętności skupiania się, zapoznania się również z 7 krokami do lepszej koncentracji. Jeśli już je znasz  lub słyszałeś o technikach „albo albo” i białej kartce oraz wiesz, że drzemki wpływają na poprawę efektywności . W poniższym artykule rozwijamy te metody.

Problemy z koncentracją? Jakie ćwiczenia na koncentracją Ci pomogą?

1. Technika „albo albo” – ALBO problemy z koncentracją ALBO ich brak 

Masz do wykonania kilka zadań. Postanowiłeś, że rozpoczniesz od najważniejszego, które jednocześnie jest najbardziej złożone. Wymaga to jednak rozpisania planu działań. Technika „albo albo” uczy nas tego, że robimy JEDNO zadanie i nie skupiamy się na niczym innym: albo robisz plan, albo go wykonujesz. Mieszanie tych dwóch czynności wprowadza chaos – po pewnym czasie zaczynasz się gubić, a efekty Twojej pracy nie są zbyt spektakularne. W technice „albo albo” albo wykonujesz zaplanowane zadanie albo… nie robisz NIC. Czyli albo pracujesz, albo siedzisz bezczynnie. Nie wolno Ci wejść na Facebooka, pocztę, wiadomości. Nie możesz nawet umyć naczyń, czy pogłaskać kota. Możesz jedynie siedzieć. Jeśli inne zadania pilnie czekają na uporządkowanie – trudno. W końcu zaplanowałeś, że wykonasz w pierwszej kolejności inne. Łamanie zasady”albo albo”o to prosta droga do tzw. prokrastynacji –  wykonywania innych zajęć, niż wcześniej spriorytetyzowane w celu opóźnienia wykonywania ważniejszego zadania. Pozornie wydaje się to bardzo efektywne, ponieważ wykonujesz kilka prac „jednocześnie”. Często jednak okazuje się, że ich wykonanie jest w tym momencie zbędne, a najważniejsze zadanie leży odłogiem. Jeśli się nad tym zastanowisz – w ten sposób nic nie zyskujesz. Wypróbuj technikę „albo albo”, jeśli od razu gdy poczujesz potrzebę prokrastynacji.

2. Technika białej kartki – najprostrzy sposób na problemy z koncentracją

Bardzo często w trakcie pracy przypominają nam się rzeczy, które trzeba zrobić. Najgorsze, co możemy zrobić, to oderwać się od pracy i zająć się nią. Z techniki „albo albo” wiemy już, że poświęcając się jednej rzeczy, nie robimy żadnej innej. Jednocześnie oczywiście nie możemy zapomnieć tego, co nam się przypomniało. Tu z pomocą przychodzi nam technika białej kartki, którą zawsze powinniśmy mieć pod ręką. W dzisiejszych czasach większość z nas pracuje  na komputerze, jednak w tym przypadku zaleca się starą, dobrą, “analogową” białą kartkę. Nie otwierajmy dodatkowego pliku w komputerze, nie instalujmy dodatkowych aplikacji, a już na pewno nie sięgajmy po telefon. Długopis i kartka w zupełności wystarczą, by zapisać ważną myśl, a po skończonej pracy będziemy mieć czas na jej wykonanie lub wpisanie odpowiednio do kalendarza, notatnika. Prawda, że proste? Jak widzisz problemy z koncentracją można rozwiązać w bardzo prosty sposób, a to jesze nie koniec!

3. Drzemki – masz problemy z koncentracją? Najlepiej połóż się spać! 

Jeżeli do tej pory drzemka kojarzyła Ci się z poobiednim lenistwem – najwyższy czas to zmienić, ta mała przyjemnosć może rozwiązać Twoje problemy z koncentracją. Drzemanie jest jednym z najefektywniejszych sposobów na zregenerowanie sił do pracy i zwiększenie swojej koncentracji. Nie od dzisiaj wiadomo, jakie zbawienne skutki przynosi drzemka. Już takie osobistości jak Napoleon, Leonardo Da Vinci, Albert Einstein czy Thomas Edison o tym wiedzieli i chętnie z niej korzystali.

Dlaczego warto drzemać?
  • To zdecydowanie najbardziej efektywny sposób odpoczywania (który jednakże nie jest wstanie zastąpić sypiania w ciągu nocy!). Na drzemkę potrzebujesz tylko 20 minut. Nawet,jeśli masz za sobą ciężki dzień, tak krótka przerwa pozwoli Ci odzyskać energię. Dzięki temu będziesz mógł ponownie się skoncentrować i wykorzystać swoje nowe siły w kreatywny sposób.
  • Naukowcy dowiedli, że regularne korzystanie z działania drzemki znacznie obniża poziom  hormonu stresu – kortyzolu. Dzięki temu poprawia się Twoje samopoczucie, a organizm lepiej funkcjonuje. Pamiętaj, że stres jest przyczyną największej ilości chorób, począwszy od chorób układu krążenia, poprzez układ nerwowy, na trawiennym skończywszy.
  • Drzemki to prawdziwa kuracja dla organizmu. Zmniejszają ryzyko wystąpienia udaru, zawału, zachorowania na cukrzycę. Wiele osób stosuje drzemki zamiast kawy czy napojów energetycznych, o których negatywnym wpływie na zdrowie z pewnością wiele słyszałeś.
  • Jeśli aktualnie przygotowujesz się do ciężkiego egzaminu lub masz do zapamiętania dużą partię materiału – np na ważne wystąpienie publiczne – drzemka wspomoże Twoją pamięć i procesy zapamiętywania. Dzieje się tak, ponieważ w trakcie snu, wewnątrz naszego umysłu dokonuje się konsolidacja śladów pamięciowych. Z tego też powodu warto sobie robić powtórkę materiału wieczorem, tuż przed snem.
  • Drzemki wcale źle nie wpływają na sen nocny. Jedyne, o czym musisz pamiętać to to, aby nie drzemać w czasie 3 godzin przed pójściem spać.
Jak korzystać z drzemki?
  • Drzemka nie powinna być dłuższa, niż 30 minut. Po takim czasie organizm wchodzi w fazę głębokiego snu. Z pewnością znasz to uczucie, kiedy ktoś wybudził Cię właśnie w tej fazie – nawet, jeśli spałeś już kilka godzin, czujesz się zmęczony, skołowany i niewypoczęty. Jeśli będziesz drzemał dłużej niż pół godziny – Twoja drzemka zakończy się właśnie w ten sposób. Jeśli jednak wstaniesz po 20-25 minutach – będziesz się czuć pełen energii i świeży – poznasz magię tzw. “power nap”.
  • Koniecznie miej przy sobie budzik. Obliczono, że najlepszy czas drzemki to 20 minut. W zależności od Twojego stylu życia, optymalnym może być krótszy lub dłuższy czas. Poeksperymentuj trochę. Osoby przyzwyczajone do drzemania nie potrzebują budzika – ich organizm sam się budzi po ustalonym czasie.
  • Najlepiej drzemać jest rano lub wczesnym popołudniem. Późno popołudniowe drzemki odbywajmy wyłącznie z budzikiem – istnieje ryzyko, że zaśniemy.
  • Unikaj produktów, które źle wpływają na zasypianie: tłuste i słodkie posiłki, kawa, zielona herbata. Jeśli planujesz korzystać z drzemki, na dwie godziny przed nią zjedz posiłek bogaty w białko i wapno.
  • Ważne jest miejsce, w którym się drzemie – musi być czyste, ciche i spokojne.
  • Pamiętaj, aby drzemać w ciemnych miejscach, ponieważ tylko wtedy dochodzi do produkcji dużej ilości melatoniny – hormonu snu. Możesz mieć przy sobie okulary do spania z miękkiego materiału.
  • Na czas drzemki okryj się czymś – temperatura ciała spada w trakcie snu.
Poziomy drzemki
  1. Nano drzemka – 10-20 sek. Na ten moment nie wiadomo, czy taka drzemka ma wpływ na działanie umysłu.
  2. Mikro drzemka – 2-5 min. Pomaga pozbyć się uczucia senności. Wykorzystaj przy najbliższej okazji w pracy!
  3. Mini drzemka – 5-19 min. Wpływa na polepszenie koncentracji, wydajności i efektywności. Polepsza zdolność uczenia się.
  4.  Turbo drzemka (power nap) – 20 min. Ma wszystkie korzyści mikro i mini drzemki, oczyszcza umysł z nadmiaru informacji. Dzięki temu wspomaga pamięć długotrwałą odpowiedzialną za zapamiętywanie. To doskonały sposób na wspomaganie procesu uczenia się, np. w czasie sesji.
  5.  Leniwa drzemka – 50-90 minut. Poprawia percepcję oraz przetwarzanie informacji. Wspomaga regenerację organizmu, w szczególności po wysiłku fizycznym. Jest jednak obciążona ryzykiem wybudzenia w trakcie fazy głębokiego snu.

Te trzy metody na problemy z koncentracją są bardzo proste i znacznie ułatwiają pracę już od chwili ich wprowadzenia, bez konieczności długotrwałych ćwiczeń.

Zacznij od wypróbowania jednej i napisz w komentarzu, jak podniosła się Twoja efektywność!

Problemy z koncentracją? 3 ćwiczenia na koncentracje, które błyskawicznie poprawiają Twoje skupienie
4.5 (90%) 4 głosów

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

O autorze

Wiktor

Wiktor Piskulak

Zobacz wszystkie posty