Pokolenie Y w pracy - dlaczego warto je docenić?
Pokolenie Y w pracy – dlaczego warto je docenić?
Pokolenie Y w pracy – dlaczego warto je docenić?

Pokolenie Y w pracy – dlaczego warto je docenić?

Najnowsze badania społeczne odsłaniają interesującą prawdę na temat tzw. pokolenia Y w pracy – wbrew dotychczasowym przekonaniom, jest ono bardzo zróżnicowane pod kątem działalności zawodowej, aspiracji i przekonań dotyczących pracy.

Pokoleniem Y obecnie nazywa się osoby, które urodziły się w latach 1980-2000, na których nowinki techniczne oraz tzw. “globalna wioska” stanowią codzienność. Z badań socjologicznych przeprowadzanych w latach dwutysięcznych wyłaniał się obraz przedstawiciela tego pokolenia, który mógł być negatywnie oceniany przez pracodawców. Powtarzano, że osoby należące do tej generacji są mało elastyczne, nieuznające autorytetów i na wyrost przekonane o własnej wartości. Dodatkową częścią opisu było przekonanie, że typowy reprezentant generacji Y chociaż świetnie wykształcony w teorii, posiada bardzo niewielkie doświadczenie praktyczne.

Badania przeprowadzone przez Deloitte i Katedrę Rozwoju Kapitału Ludzkiego Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie zdają się zaprzeczać tak jednostronnemu poglądowi i wprowadzają więcej ciekawych – i pozytywnych! – spostrzeżeń na temat pokolenia Y w kontekście życia zawodowego.

Pokolenie Y w pracy? Oczywiście, ale czasem też niekoniecznie

Dotychczas uważano, że typowy przedstawiciel pokolenia Y do pracy podchodzi raczej jak do swego rodzaju konieczności, nie jest lojalnym pracownikiem i najważniejsze są dla niego własne cele. Tymczasem okazuje się, że dla blisko połowy Ygreków etos pracy jest równie solidny, jak dla starszych pokoleń, a składa się na niego przekonanie o potrzebie rozwijania własnych kompetencji, planowania kariery i aktywnego tworzenia struktur zawodowych. Dla drugiej połowy praca odgrywa mniejsze znaczenie, nie oznacza to jednak, że nie inwestują w samorozwój.

Umiem słuchać i dlatego wiem

Prawdopodobnie przekonanie na temat braku aspiracji Ygreków było największym nieporozumieniem związanym z tą liczną grupą. Aż 90 procent badanych osób zadeklarowało odbywanie praktyk lub stażu w okresie studiów, co znacznie wyróżnia Polskę na tle innych krajów. Większość respondentów podkreślała wagę czerpania nauki z doświadczenia starszych kolegów oraz chęć pracy w środowisku stymulującym rozwój i pozyskiwanie wiedzy oraz praktyki pod okiem innych. Pokolenie Y w pracy potrzebuje autorytetów.

Potwierdziła się jednak teza na temat przekonań Ygreków o własnej wyjątkowości. Ponad 60% osób biorących w badaniu jest przekonanych o swoich wysokich kwalifikacjach oraz wiedzy zdobytej na uczelni.

Uniwersytet to nie autorytet

Niezbyt pochlebne świadectwo pokolenie Y wystawia jednak polskim uczelniom wyższym. Ponad 60% badanych uważa, że polskie uniwersytety nie przekazują wiedzy na temat zdobywania pracy oraz nie uczą praktycznych dla pracodawców umiejętności. To spostrzeżenie jest na tyle interesujące, że ewidentnie Ygreki poszukują dróg do zrekompensowania braków w wiedzy innymi kanałami, na przykład poprzez uczestnictwo w warsztatach rozwojowych  i poszukując informacji na temat planowania ścieżki kariery. To jasny sygnał dla pracodawców, że przedstawiciele tego pokolenia wykazują się dużą samoświadomością oraz proaktywnością, a cechy te doskonale sprawdzają się w pracy zawodowej.

Pieniądze to nie wszystko

Znów, pomimo dotychczas utrzymywanych tez, pokolenie Y nie wydaje się szczególnie materialistycznie nastawione do rzeczywistości. Co prawda 16% respondentów wskazało wysokie wynagrodzenie jako jeden z najważniejszych czynników w wyborze oferty, jednak znaczna większość wskazała takie czynniki jak dobra atmosfera w pracy, możliwość odbywania szkoleń, zdobywania certyfikatów oraz tzw. work-life balance. To ważna informacja dla pracodawców, którzy chcą stworzyć przyjazne środowisko dla Ygreków bez konieczności wykorzystywania wysokiego budżetu.

Atrakcyjni dla pracodawcy

Przedstawiciele pokolenia Y w pracy wykazują szereg cech, które mają wielki potencjał w oczach pracodawcy. Aby jednak osiągniecie sukcesu było możliwe, potrzebne są synergiczne działania z obu stron. Prawdopodobnie pokolenie Y jest pierwszym, które na taką skalę stawia wyzwanie przed pracodawcami. Oferując swoje umiejętności i chęć rozwijania kompetencji, pracownicy wymagają także czegoś w zamian. Nie chodzi tylko i wyłącznie o odpowiedniej wysokości pensje. Pracodawcy chcąc efektywnie wykorzystywać potencjał Ygreków powinni inwestować w szkolenia pracownicze, dopłaty do certyfikatów, organizować przyjazne środowisko pracy i wykazywać się elastycznością w formach zatrudnienia. W zamian uzyskają kompetentnego i zadowolonego pracownika, który będzie stawiał przed sobą coraz to nowsze cele.

Jakie są Wasze doświadczenia z pokoleniem Y w pracy? Jesteście pracodawcami czy utożsamiacie się z grupą pracowników?

 

Pokolenie Y w pracy – dlaczego warto je docenić?
4.4 (87.62%) 21 głosów

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

O autorze

Wiktor

Wiktor Piskulak

Zobacz wszystkie posty