Jak w 6 krokach realizować postanowienia noworoczne i wdrażać nawyki?
Jak w 6 krokach realizować postanowienia i wdrażać nawyki?
Jak w 6 krokach realizować postanowienia i wdrażać nawyki?

Jak w 6 krokach realizować postanowienia oraz wyrabiać i wdrażać nawyki?

Każdy z nas próbował wdrażać nawyki i pozbyć się niezdrowych zwyczajów oraz zacząć realizować pozytywne. Z pewnością mieliśmy w tym różne powodzenie – dlaczego?

Ebook „Jak w 6 krokach skutecznie i trwale wdrażać nawyki” pozwala na nabycie umiejętności, jaka umożliwia realizowanie nawet bardzo dalekosiężnych planów. Z poniższego artykułu dowiesz się kilku zaskakujących informacji na ten temat.

Odbierz BEZPŁATNY EBOOK - Jak w 6 krokach skutecznie i trwale wdrażać nawyki


Wyrażam zgodę na wysłanie wiadomości.




Silna wola – czy w ogóle istnieje?

Z pewnością zdarzyło Ci się usprawiedliwiać niepowodzenie w rzuceniu jakiegoś nałogu lub wytrwałym chodzeniu na siłownię czy kurs angielskiego 'brakiem silnej woli'. Mam dla Ciebie złą i dobrą wiadomość. Zła jest taka, że się myliłeś. Dobra brzmi dokładnie tak samo!

Nikt nie lubi się mylić, chociaż zdecydowanie jest to wpisane w proces uczenia się i zdobywania doświadczeń. Skoro jednak już wiesz, że popełniłeś błąd, masz możliwość go poprawić. Na czym zatem polega ten błąd?

'Silna wola' to bardzo wygodny konstrukt. Skoro albo się ją posiada, albo nie – nie od nas zależy, czy faktycznie uda nam się wytrwać w postanowieniu. Ja sugeruję mniej wygodne, bo niosące większą odpowiedzialność, rozwiązanie. Spójrz na silną wolę nie jak na coś, co jest (bądź nie) Twoją immanentną cechą, ale umiejętnością, której możesz się nauczyć. Dzięki temu okazuje się, że każde nasze postanowienie i wytrwanie przy nim w pełni zależy od nas samych.

Wykorzystaj znajomość siebie! Stwórz indywidualny plan jak wyrobiać nawyk

Bardzo istotnym elementem wdrażania nowych, pozytywnych nawyków i pozbywania się starych, destrukcyjnych, jest głęboka znajomość siebie samego oraz umiejętność strategicznego myślenia. Zastanów się nad jakimś nawykiem, który do tej pory kilka razy próbowałeś zarzucić i za każdym razem bezskutecznie. W których momentach wracałeś do nałogu? To są Twoje 'decydujące chwile' – w trakcie których miałeś możliwość pójścia dwoma drogami. Do tej pory stąpałeś po tej, która prowadziła wprost do nałogu. Wyobraź sobie, jak mogłoby wyglądać alternatywne zachowanie – to Twoje zachowanie kluczowe. Uzbrojony w tę wiedzę i plan jesteś mniej podatny na negatywne oddziaływanie sił.

Walka z siłami, które mogą być sprzymierzeńcami

Każdy z nas każdego dnia znajduje się pod wpływem sił, płynących z konkretnych źródeł. Ich liczba jest określona i jest ich dokładnie 6. Możesz spojrzeć na te siły jak na naturalną część środowiska – z takiej perspektywy, nie są one ani dobre, ani złe. Możesz jednak je w dobry lub zły sposób wykorzystywać. Niestety, większość z nas, nie mając tej świadomości, poddaje się biernie wpływom tych sił. Najczęściej prowadzi to do takich skutków, jak zarzucenie postanowień, zaprzestanie stosowania zdrowej diety czy wdrażania technik mediacyjnych w konfliktach ze współpracownikami. Dzieje się tak dlatego, że aby wszystko szło 'zgodnie z planem', czyli naszymi postanowieniami, musimy pozytywnie wykorzystywać wszystkie 6 sił. Tymczasem jeśli poddajemy się im biernie, najczęściej tylko 2 są zgodne z naszym wymarzonym postępowaniem.

Bez przykładu jak wprowadzić nawyk ani rusz

To wszystko może wydawać Ci się skomplikowane, dlatego postanowiliśmy Ci przedstawić przykład. Powiedzmy, że od nowego roku chcesz przeznaczać więcej wolnego czasu na uprawianie sportu, na przykład jazdę na rowerze i pilates oraz zdrowo się odżywiać. Od tego momentu zaczynają na Ciebie wpływać siły, pochodzące z 6 źródeł.

Źródło nr 1 – Motywacja osobista – wyrób nawyk dzięki wewnętrzej sile 

Chcesz schudnąć oraz więcej się ruszać ze względów zdrowotnych. To świetnie! Najczęściej jest to najsilniejsza z sił, na którą wydaje nam się, że mamy największy wpływ. Bywa to zwodnicze, ponieważ motywacja ma największą tendencję do 'znikania', jeśli o nią nie dbamy, przypominając sobie o naszych celach. Przykładowo – bardzo prosto zapomnieć o motywacji, kiedy z okazji urodzin naszej współpracowniczki pojawia się na biurku pyszne ciastko.

Źródło nr 2 – Umiejętności osobiste – jak wdrażać nawyki dzięki wiedzy 

Pozbywanie się niezdrowych i zdobywanie nowych nawyków wymaga organizacji i systematyczności. Tych umiejętności możemy się nauczyć i są one kluczowe dla osiągnięcia sukcesu. Jeśli jednak ich nie posiadamy – siła z tego źródła działa na naszą niekorzyść.

Źródło nr 3 – Motywacja społeczna – wdrażanie nawyków przy pomocy najbliższych 

Egzystujemy w społeczeństwie i codziennie obracamy się w kręgu osób z różnych grup. Wpływają one na nasze wybory – jeśli koledzy będą ciągnąć nas na piwo i do kina, zamiast dopingować w treningu, jest duże prawdopodobieństwo, że nie podołamy naszemu zadaniu. Chyba, że będziemy mieć tego świadomość!

Źródło nr 4 – Umiejętności społeczne – wykorzystuj wiedzę innych do wyrabiania nawyków

Zmienianie szkodliwych nawyków i wytrwałość w nowych, trudnych postanowieniach, wymaga wsparcia – na przykład ze strony bliskich lub profesjonalnego trenera, mentora.

Źródło nr 5 – Motywacja strukturalna – jak wdrażać nawyki i nagrody 

Powinniśmy wyrobić w sobie umiejętność nagradzania i karania się za krótkie okresy w trakcie zdobywania zdrowych nawyków. Jeśli udało nam się przez kilka dni z rzędu chodzić na treningi i realizować założenia diety – zróbmy sobie prezent! Musi on być jednak koniecznie związany z naszym nowym nawykiem – przykładowo, uroczysta i pyszna kolacja w znanej, wegetariańskiej restauracji. Albo profesjonalny kolarski tshirt lub spodenki.

Źródło nr 6  – Umiejętności strukturalne – jaki wpływ ma otoczenie na wdrażanie nawyków

Zdecydowanie zdrowej diecie nie będzie sprzyjało wyglądanie przez okno na budynek znanego fastfoodu. Ale już przykładowo umieszczenie na biurku zdjęcia z ostatniej, wyjątkowo przyjemnej wyprawy rowerowej – będzie przypominało o naszych celach.

Otoczenie materialne jest ostatnią z sił, która może działać na naszą korzyść lub niekorzyść. Jak w praktyce wykorzystywać pozostałe źródła sił? Jak wziąć odpowiedzialność za wszystkie aspekty swojego życia? Jak w tym roku wdrożyć wszystkie postanowienia noworoczne? Dowiesz się z mojego bezpłatnego ebooka!

Odbierz BEZPŁATNY EBOOK - Jak w 6 krokach skutecznie i trwale wdrażać nawyki


Wyrażam zgodę na wysłanie wiadomości.




Jak w 6 krokach realizować postanowienia i wdrażać nawyki?
4.9 (97.5%) 16 głosów

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

O autorze

Wiktor

Wiktor Piskulak

Zobacz wszystkie posty