Jak trwale pozbyć się nałogu? Sprawdź skuteczne metody
Jak trwale pozbyć się nałogu?
Jak trwale pozbyć się nałogu?

Jak trwale pozbyć się nałogu?

Palenie papierosów, objadanie się, kompulsywne przeglądanie internetu, granie w gry, a nawet intensywne ćwiczenia fizyczne – wszystkie te czynności łączy jedno. Są nałogami, których przyczyny powstawania mogą być różne – ale zwalczone mogą zostać jednym i tym samym sposobem. Więc jak trwale pozbyć się nałogu?

Prawdopodobnie każda osoba na świecie jest od czegoś w mniejszym czy większym stopniu uzależniona. NIektóre z tych negatywnych nawyków uważane są za szczególnie niebezpieczne, ponieważ w wyraźny sposób wpływają na nasze zdrowie, jak np. palenie tytoniu. Inne uważane są za stosunkowo nieszkodliwe, ponieważ nie oddziaływują na nas w tak widoczny i drastyczny sposób. Nie oznacza to jednak, że są nałogami pozytywnymi – jeśli czujesz, że Twój nawyk w czymś Ci przeszkadza lub dowiadujesz się od bliskich osób, że zmiana pewnego Twojego nawyku znacznie zwiększyłaby ich komfort, warto, abyś przemyślał kwestię jego zarzucenia.

Czym jest negatywny nawyk?

Negatywny nawyk to czynność, do której wykonywania czujemy wewnętrzny przymus, a brak zaspokojenia tej potrzeby znacząco wpływa na nasze samopoczucie. Przez negatywne nawyki często tracimy pozytywne wartości w życiu – poczucie bezpieczeństwa, niezależności, ale także przyjaźń czy nawet miłość. Osoby uzależnione często opisują swój stan jako “zniewolenie” i mają poczucie, że nie panują nad tym aspektem swojego życia (a w przypadku niektórych nałogów – nawet nad całym życiem). Zarzucenie nawyku zatem jest sposobem na przejęcie kontroli i odpowiedzialności za samego siebie i swoje życie. Jest chwyceniem sterów we własne ręce i krokiem na drodze do proaktywnego tworzenia rzeczywistości wokół siebie.

Jak pozbyć się nałogu – czemu zarzucenie nałogu jest trudne?

Najprostszą odpowiedzią na to pytanie jest stwierdzenie, że najczęściej nie staramy się w odpowiedni sposób. Niezależnie od tego, czy chodzi o rzucenie papierosów, przejście na zdrowszy tryb odżywiania czy zaprzestanie kompulsywnego imprezowania – w szybki sposób jesteśmy w stanie znaleźć poradniki w sieci i pisane na temat “sprawdzonych i idealnych sposobów” na pozbycie się tych nałogów. Problem polega jednak na tym, że są to sposoby pisane dla wszystkich, a w praktyce – dla nikogo. Nawyk jest głęboko zakorzenionym w psychice elementem, a zatem pozbycie się go wymaga indywidualnego wglądu w głąb siebie. Żadna książka czy internetowy guru Ci tego nie zapewni.[1]

Jak rozpocząć walkę z nałogiem lub negatywnym nawykiem?

Aby pokonać wroga – musisz go poznać. W tym celu weź kartkę i długopis i nazwij to, co uważasz, że jest Twoim problemem. Nie staraj się być eufemistyczny, delikatny. Nie rozpisuj się. Możliwie w najkrótszy sposób nazwij swój nałóg. Nie wstydź się – pamiętaj, że sam dla siebie zawsze musisz być największym wsparciem, aby dowiedzeć sie jak trwale pozbyć się nałogu lub negatywnym nawyków.

W drugim kroku zastanów się, czy podejmowałeś już próby pozbycia się tego nawyku. Jeśli tak, koniecznie przemyśl, dlaczego się nie powiodły. To bardzo istotny element.

Chwila, która bywa wiecznością

Pozwól, że podam Ci prosty przykład. Wyobraź sobie, że masz nadwagę i od wielu tygodni jesteś na diecie. Przyjaciel zaprasza Cię na poranną kawę przed pracą do Waszego ulubionego miejsca, w którym serwują też najlepsze maślane rogale z czekoladą. Zgadzasz się, a po wypiciu expresso nie wytrzumujesz i kupujesz jednego rogalika – w końcu mała przyjemność nie zaszkodzi, prawda? Po paru dniach znowu spotykacie się w tym miejscu, a po jakimś czasie stwierdzasz, że poranny rogalik jest Twoim drugim śniadaniem.

To bardzo częsty mechanizm powrotu do nałogu. To, co tutaj zadziałało, to brak świadomości, czym jest chwila decydująca oraz brak zdefiniowania zachowań kluczowych.

Chwilą decydującą nazywamy moment, w którym potencjalnie może dojść do powrotu do nałogu. To taki “kuszący” moment. Z kolei zachowaniem kluczowym nazywamy alternatywne dla podjęcia nawyku zachowanie. Aby wiedzieć, jak zachowywać się w chwilach decydujących, musimy się przygotować – z doświadczenia wybrać te, które do tej pory nam przeszkodziły w porzuceniu nawyku i wyobrazić sobie alternatywne zachowania. Np. umównie się z przyjacielem w barze serwującym zdrową żywność.

Unik przed nałogiem jako strategia

Bardzo ważnym elementem porzucania nałogu, jest także uświadomienie sobie, jakie czynniki środowiskowe – społeczne i materialne – wpływają na nasze uzależnienie. Na początku drogi do porzucenia nawyku można zrezygnować z konfrontowania się z tymi czynnikami. Ważne jednak, aby odróżnić te, na które mamy wpływ, od tych, na które nie mamy lub mam w mniejszy lub pośredni sposób. Żeby w pierwszej kolejności zająć się tym na co masz realny wpływ. Przykładowo – od razu możesz przestać kupować do domu słodycze lub zmienić znajomych, świadomie decydując komu poświecasz swój wolnych czas. Zdecydowanie mniejszy wpływ masz już na to kto z Tobą pracuje, a tym bardziej jakie ma nawyki żywieniowe.

Mit silnej woli, czy pozbycie się nawyku zależy od naszego zaparcia?

Na koniec chcę, abyś uświadomił sobie jeszcze jedną rzecz: silna wola nie jest czymś, z czym się rodzimy lub nie. Silna wola jest mięśniem, nad którym możemy tak samo pracować, jak nad bicepsem czy mięśniami brzucha. I tylko od nas zależy, jak bardzo czujemy się odpowiedzialni za naszą psychiczną “sylwetkę”. Przejmując na siebie odpowiedzialność za swoje postępowanie – także w kwestii rzucania nałogu – przejmujesz kontrolę nad swoim życiem i zbliżasz się do siebie samego, wiedząc jak trwale pozbyć się nałogu i negatywnych nawyków.

[1] Według przeprowadzonych w USA badań, tylko jedna osoba na dwadzieścia deklarujących stosowanie popularnych diet z powodu otyłości jest w stanie znacznie obniżyć wagę i wytrwać przy tym efekcie przez rok! Za: The Seven Principles for Making Marriage Work, Nowy Jork: Three Rivers Press, 199, s. 10, John M. Gortman oraz Nan Silver. Science of Appetite: Fat Chance, “Time” Julie Rawe, http://www.time.com/time/specials/2007/article/0,28804,1626795_1627112_1626456,00.html

Jak trwale pozbyć się nałogu?
5 (100%) 3 głosów

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

O autorze

Wiktor

Wiktor Piskulak

Zobacz wszystkie posty