Jak schudnąć? Jak wdrożyć zdrową dietę i regularne ćwiczenia?
Jak schudnąć? Jak wdrożyć zdrową dietę i regularne ćwiczenia?
Jak schudnąć? Jak wdrożyć zdrową dietę i regularne ćwiczenia?

Jak schudnąć? Jak wdrożyć zdrową dietę i regularne ćwiczenia?

Marzysz o wysportowanej sylwetce? Masz dość swojej niekonsekwencji w kwestii zdrowego odżywiania? Wydaje Ci się, że próbowałeś już wszystkiego? Prawdopodobnie właśnie w tym tkwi Twój błąd! Więc jak schudnąć? Jak wdrożyć zdrową dietę i regularne ćwiczenia?

Czy wiesz, że zaledwie 1 osoba na 20, która próbowała walczyć ze swoją otyłością poprzez diety osiągnęła rezultat, jakim była znacząca utrata wagi i utrzymała ten efekt przez rok? Reszta poniosła klęskę[1]. Powodem takiego stanu rzeczy jest fakt, że stosujemy diety oraz sposoby na schudnięcie, które zostały stworzone tak, aby każdy je mógł zastosować. Problem w tym, że w praktyce nikt z nich nie korzysta. Skomplikowane? Nie tak bardzo.

Naukowcy z Uniwersytetu Stanforda zbadali cztery popularne w USA programy odchudzania w celu sprawdzenia ich skuteczności. Wnioski, do jakich doszli mogą być zaskakujące:

  • Wszystkie programy przynosiły rezultaty.
  • Warunkiem koniecznym było jednak, aby ludzie z nich korzystali.
  • Ludzie jednak rzadko z nich korzystali.

Czy przypomina Ci to Twoje mocne postanowienia o stosowaniu się do jakiejś wymyślnej (bądź minimalistycznej) diety, które tracą swoją moc po 24 godzinach od jej rozpoczęcia?

Jak schudnąć? Jak wdrożyć zdrową dietę i regularne ćwiczenia? Skup się na sobie!

Wspólnym mianownikiem wszystkich porad dietetycznych, programów odchudzania, rozpisanych planów aktywności fizycznej i instruktaży psychologicznych jest to, że nie zostały napisane specjalnie dla Was. Prawdopodobnie powstały po zbadaniu potrzeb, zachowań i nawyków okreśłonej grupy osób (najczęściej nawet z innej części świata), następnie uśrednione, przefiltrowane przez fakty naukowe oraz zaserwowane w postaci atrakcyjnej książki z obrazkami. Pewnie jest jakiś odsetek osób, do których ten konkretny zestaw porad trafi. Jednak prawdopodobieństwo, że to będziesz Ty, jest znikome.

Twoja waga – Twoje wyzwanie

Wszystkie osoby, które odniosły sukces w zrzucaniu kilogramów, ponosiły takie same porażki jak Ty. Podnosiły się z nich jednak i zmieniały swój “odchudzający plan” dostosowując go do swoich indywidualnych potrzeb. Nie stosowały się ślepo do wskazówek, które odnalazły w poradnikach, czy zasłyszały od dietetyków etc. Tylko widząc, że są nieskuteczne, modyfikowały je tak długo, aż zaczęły działać. Więc jak schudnąć? Jak wdrożyć zdrową dietę i regularne ćwiczenia? Stwórz swój plan działania!

1) Zainspiruj się – czyli jak schudnąć ucząc się na sukcesach innych

Do stworzenia własnego planu potrzebne Ci będą inspiracje: czytaj o dietach, ludziach którym udało się schudnąć. Zacznij obserwować ludzi którzy pomagają wdrażać diety oraz propagują aktywność fizyczną i zdrowy tryb życia, a sami są wzorem do naśladowania. Dowiedz się jak najwięcej o ćwiczeniach i aktywności fizycznej, znajdz cytaty oraz rady swoich ulubionych sportowców.

2) Nie rób sobie na złość –  czyli jak wdrożyć zdrową i smaczną dietę

Od razu odrzuć te diety i aktywności, które z różnych względów Ci nie odpowiadają. Jeśli nie znosisz owsianki, dieta bazująca na tym produkcie będzie katorgą i zwiększysz swoje prawdopodobieństwo porażki. Jeśli nie lubisz głośnej muzyki, zapisanie się na salsę czy dynamiczny aerobik jest kiepskim pomysłem. Największym błędem, jaki często popełniamy, jest umacnianie się w przekonaniu, że zarzucanie nałogu, chudnięcie czy pokonywanie jakiegokolwiek wyzwania musi być nieprzyjemne. Trudne – tak, ale od nas zależy, jak będziemy odczuwać ten trud.

3) Zdefiniuj chwile decydujące

Bywają takie momenty, w których wytrwanie w postanowieniach jest szczególnie trudne. Jeśli się odchudzasz, może to być np. wizyta u koleżanki, która świetnie piecze; w cukierni; wizyta w kinie, w którym zawsze kupujesz popcorn i Colę. To może też być późna godzina wieczorna, w której stwierdzasz, że dzisiaj “wyjątkowo” nie pójdziesz na siłownię, tylko obejrzysz film i zjesz chipsy, a potem staje się to regułą. Są to chwile decydujące – zastanów się i dokładnie opisz, jak wyglądają one w Twoim przypadku.

4) Skonkretyzuj zachowania kluczowe

Jeśli już wiesz, które chwile są decydujące, możesz się “uzbroić” na ich nadejście i przygotować alternatywne do zarzucenia pozytywnego nawyku, zachowania. Może to być gotowa odpowiedź dla koleżanki częstującej ciastem czy ustalenie konkretnych godziny regularnych posiłków, aby łatwiej powtrzymać pokusę. Może to być bardziej skomplikowana operacja, jak np. zmiana godziny ćwiczeń (skoro wieczorami jestem zmęczona, to może warto spróbować rano) czy zakup hantli i przygotowanie zestawu ćwiczeń które możesz wykonać w domu.

5) Zmień otoczenie materialne

Oczywiście nie jesteś w stanie przebudować świata. Ale jesteś w stanie wpłynąć na to, czy w domu masz słodycze i produkty, które odciągają Cię od diety. Możesz zacząć przygotowywać kawę w domu do termokubka, zamiast wstępować codziennie rano do cukierni i narażać się na widok ulubionych ciastek. Zmniejsz wielkość talerza, na którym jadasz – dowiedziono, że jedzenie z mniejszych talerzy sprawia, że spożywamy mniej kalorii[2], przy jednakowym poczuciu sytości. Jedzenie z dużych talerzy z kolei “zmusza” nas do jedzenia więcej, ponieważ nie chcemy “marnować jedzenia”.

6) Zmień otoczenie społeczne – czyli jak regularnie ćwiczyć w każdego dnia

Niektóre osoby mogą Cię wspierać w Twoich wyborach – warto poinformować najbliższych o tym, że pracujesz nad wagą i planem. Z czasem zobaczysz, które osoby świadomie, bądź nie, wpływają negatywnie na Twoje postanowienia, zachęcając niejako do ich łamania. Warto odseparować się na pewien czas od takich zachowań.

Czy wiesz już jak schudnąć? Jak wdrożyć zdrową dietę i regularne ćwiczenia? Stworzyłeś swój plan?

[1] Za: The Seven Principles for Making Marriage Work, Nowy Jork: Three Rivers Press, 199, s. 10, John M. Gortman oraz Nan Silver. Science of Appetite: Fat Chance, “Time” Julie Rawe http://www.time.com/time/specials/2007/article/0,28804,1626795_1627112_1626456,00.html

[2]  „Large Plate Mistake”. Foodpsychology.cornell.edu. 2006-07-25.

Jak schudnąć? Jak wdrożyć zdrową dietę i regularne ćwiczenia?
5 (100%) 4 głosów

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

O autorze

Wiktor

Wiktor Piskulak

Zobacz wszystkie posty