Jak poprawić pamięć? Zobacz dlaczego nie pamiętamy, co przeczytaliśmy
Jak poprawić pamięć? Zobacz dlaczego nie pamiętamy, co przeczytaliśmy
Jak poprawić pamięć? Zobacz dlaczego nie pamiętamy, co przeczytaliśmy

Jak poprawić pamięć? Zobacz dlaczego nie pamiętamy, co przeczytaliśmy

Znasz to uczucie, kiedy czytasz artykuł za artykułem lub książkę za książką i nagle uświadamiasz sobie, że czytając koleją kompletnie nie pamiętasz co było w poprzedniej i o czym tak naprawdę była? I pomimo tego, jak wielkie masz chęci i jak bardzo jesteś skupiony ta sytuacja się powtarza? Jak poprawić pamięć? Mam dobrą wiadomość. Nie jesteś sam i, co najważniejsze, możesz to zmienić. 

Jednym z najbardziej popularnych problemów wśród ludzi nie jest to, że nie czytają, problem polega na tym, że po lekturze nie pamiętają tego, co przed chwilą przeczytali. Takie czytanie nie ma sensu i jest stratą czasu. Skuteczność takiego modelu działania można porównać do sytuacji gdzie cały dzień zdrowo się odżywiasz, a wieczorem poszedłbyś na późną kolację do McDonald ‘a. Jak to zmienić? Mój dzisiejszy wpis Ci w tym pomoże. Opowiem w kilku punktach o tym, co możesz zrobić, aby więcej i na dłużej zapamiętywać wiedzę, którą przeczytasz.

1. Poprawa pamięci to przede wszystkim odpowiednie przygotowanie

Książkę można porównać do podróży. Każdy wyjazd zawsze jest poprzedzony przygotowaniami. Przecież nikt nie wyjeżdża bez wcześniejszego przemyślenia gdzie chce się dostać i co musi ze sobą zabrać.

Przed czytaniem również trzeba się przygotować i jest to jeden z najważniejszych etapów. 99% ludzi popełnia w tym momencie błąd i zaczyna czytać bez wcześniejszego zastanowienia się, po co w ogóle zabrali się za tę konkretną lekturę. Bardzo często zdarza się, że ktoś polecił Ci danę książkę i zaczynasz ją czytać bez większego namysłu albo szukasz rozwiązania danego problemu i czytasz wszystko, co według Ciebie powinno zawierać jego rozwiązanie. Brak określonego celu i mnogość nie do końca potrzebnych informacji utrudnia zapamiętywanie przeczytanego tekstu.

Na początku zastanów się, po co chcesz tę konkretną książkę przeczytać. Aby to zrobić zadaj i co najważniejsze odpowiedz, jak najbardziej szczegółowo na poniższe pytania:

Czego chcę się dowiedzieć?

Określ konkretnie, czego chcesz się dowiedzieć – to pozwoli ci zwrócić uwagę na fragmenty, które Ciebie interesują. Dzięki temu pytaniu może się zdarzyć, że po przeczytaniu pierwszych 15-stu stron znajdziesz to, czego potrzebowałeś i dalsze czytanie nie będzie potrzebne.
Jak tego nie robić: Chce się dowiedzieć więcej o pewności siebie
Jak to zrobić:, Co to jest pewność siebie? Jak się ją definiuje? Co muszę zrobić, aby stać się pewnym siebie? Od czego zależy pewność siebie? W jaki sposób pomagać innym stawać się pewniejszym siebie?

Jaki problem chcę rozwiązać i co chcę osiągnąć?

Bardzo często czytamy, aby polepszyć jakoś swojego życia. Chcemy rozwiązać jakiś problem, z którym się borykamy. Warto wypisać, jakie problemy chcemy rozwiązać i opisać je bardzo dokładnie.
Jak tego nie robić: Jestem niepewny siebie i chcę być pewny siebie.
Jak to zrobić: Problem z pewnością siebie. Gdy rozmawiam z nieznajomymi ludźmi nie wiem, co powiedzieć i na jaki temat z nimi rozmawiać. Chciałbym umieć wyluzować i porozmawiać bez stresu. Natomiast w pracy, kiedy mam powiedzieć coś do większej ilości osób bardzo się stresuję i przez to mówię niepewnym głosem i zaczynam się jąkać. Boje się wejść w konfrontację, gdy ktoś podważa moje zdanie i moją opinię. Chciałbym się nie bać dyskutować z ludźmi na różne tematy.

Co będę umiał, gdy skończę czytać tę książkę?

Analogicznie do poprzedniego punktu, należy na to pytanie odpowiedzieć bardzo dokładnie i konkretnie.

Jak wiedza, którą zdobędę wpłynie na moje życie?

Analogicznie do poprzedniego punktu, należy na to pytanie odpowiedzieć bardzo dokładnie i konkretnie.

Co muszę wiedzieć na ten temat?

To podstawowe pytanie dla osób uczących się do egzaminów na studiach. Warto poświęcić trochę czasu na wypisanie zagadnień, jakie potrzebujemy umieć. Po pierwsze, może się okazać, że nie jest tego tak dużo, jak nam się wydaje. Po drugie, nawet, jeżeli jest sporo do nauczenia się, to mamy spisane zagadnienia. Dzięki temu znamy ich ilość oraz możemy kontrolować to, co już umiemy, a czego jeszcze nie i ewentualnie świadomie wybrać temat, który jest ważniejszy od innych.

Co już wiem na ten temat?

To pytanie może cię trochę zdziwić. Przecież po to czytam, żeby się czegoś nowego dowiedzieć. Oczywiście, że tak. Jednak bardzo często się zdarza, że ludzie mają dość dużą wiedzę na dany temat, ale o niej zapomnieli. To pytanie zmusi Cię do przypomnienia sobie, co już na dany temat wiesz.  Dzięki temu po pierwsze, będziesz szybciej czytał zagadnienia, które już znasz i więcej czasu pozostanie ci na nowe treści. Po drugie, jeśli będziesz czytał całkiem nowe lub odmienne informacje niż te, które do tej pory posiadłaś, to lepiej zrozumiesz temat i na dłużej go zapamiętasz. Dlaczego? Zestawienie nowej wiedzy z tym, co już wiesz i wyszczególnienie różnic to świetna i efektywna metoda uczenia się.

2. Czytanie wybranych, najbardziej interesujących treści, czyli jak poprawić pamięć przez selekcję informacji 

Kolejnym błędem, jaki ludzie popełniają, jest czytanie szkolną metodą, czyli wszystko jest ważne i wszystkiego staram się nauczyć. Po to wyznaczyłeś cele czytania, aby czytać te treści, które są dla Ciebie najbardziej interesujące. Wszystko zależy od tego, po co i dlaczego to czytasz. Przecież, gdy idziesz do restauracji i chcesz napić się kawy, to nie czytasz całego menu, tylko otwierasz na stronie z gorącymi napojami i tam dopiero zagłębiasz się w szczegóły. Podczas czytania jest podobnie. Wybieraj najważniejsze informacje dla siebie, a resztę niepotrzebnych treści opuść i tak tego nie zapamiętasz.

 3. Podsumowanie i sprawdzanie celów, czyli jak poprawić pamięć przez podnoszenie efektywności pracy 

Kolejny krok może być dla Ciebie również nowością. Po przeczytaniu fragmentu lub całej książki poświęć kilka minut na to, aby sprawdzić czy twoje cele zostały osiągnięte. Podsumuj to, czego się do tej pory dowiedziałeś. Będziesz miał okazję przemyśleć co przeczytałeś, a to spowoduje, że nie przejdziesz bezmyślnie do innych spraw i nie zapomnisz zbyt szybko tego, o czym czytałeś. Przy okazji robisz sobie powtórkę materiału. Jest to klucz do odpowiedzi na pytanie jak poprawić pamięć oraz zapamiętywania treści na długo. Więcej na ten temat znajdziesz w punkcie 5.

4. Czytanie całych książek, w krótkim okresie czasu

Rozbijasz książki na długi okres czasu? Błąd! Bardzo często stosując szkolne metody, czytamy książkę przez kilkanaście dni. Sam pamiętam, jak w szkole czytałem lektury przez 2-3 tygodnie i później dziwiłem się, że nic z tego nie pamiętam.  Jest to nawyk, który nadal spotykam u wielu osób.

Tę sytuację można porównać do oglądania filmu. Każdy wie, że oglądanie jednego filmu po 15 minut dziennie przez tydzień, nie ma sensu. Cały wątek przyczynowo – skutkowy zostaje zaburzony. Co więcej, tak duży odstęp czasu sprawi, że nie będziemy pamiętać, jak się zaczynał film, co działo się wcześniej i o co w tym wszystkim tak naprawdę chodzi. Aby odpowiedzieć na te pytania musielibyśmy wracać cały czas do poprzednich wątków, co wydłużałoby oglądanie. Mało tego, ochota na oglądanie filmu w ten sposób nie byłaby zbyt duża, bo co to za przyjemność oglądać film w tak krótkich odcinkach. Przecież lepiej jest obejrzeć cały film. Jest znaczenie przyjemniej i dużo więcej można z niego zapamiętać.

Podobnie jest z czytaniem książek. Gdy czytamy w starym, szkolnym systemie, już po paru dniach nie pamiętamy, co czytaliśmy wcześniej. Gdybyśmy w takim systemie oglądali filmy, to nikt nie chciałby tego robić. Dlatego nie dziwię się osobom, które czytają w „szkolny”, wolny sposób, że wolą inaczej zdobywać wiedzę i spędzać wolny czas. Sam kiedyś nie lubiłem tego robić, bo czytanie po prostu było dla mnie nudne, a późnej i tak nie za wiele pamiętałem z tego, co czytałem. Najgorsze jest to, że myślałem, że problem tkwi we mnie i że coś jest ze mną nie tak. Od kiedy wiem, że istnieje szybkie czytanie, zrozumiałem, że problemem były złe nawyki i technika czytania. TUTAJ możesz zobaczyć jak przyśpieszyć tempo czytania i efektywność nauki.

5.Powtarzanie materiału – poprawa pamięci dzięki utrwaleniu wiadomości 

Nie robisz powtórek przeczytanego materiału? To kolejny błąd. Jak mówi łacińskie przysłowie „Repetitio est mater studiorum” – „Powtórka jest matką nauk”. Powiem szczerze, nie ma innej możliwość, abyś na długo zapamiętał materiał, jeżeli nie będziesz go powtarzał. Nie ma lepszej metody od powtórki. Mogłeś kiedyś słyszeć o technikach pamięciowych i oczywiście są one świetną metodologią, z której korzystają tysiące ludzi  Zresztą sam uczę uczę ich moich kursantów. Jednak, aby zapamiętywać informacje za pomocą technik pamięciowych również trzeba je powtarzać. Nie ma cudów. Jeżeli szukasz sposobów na zwiększenie zapamiętywania treści, to odpowiednia powtórka jest konieczna i jest podstawą dobrego zapamiętywania.

Kiedy mówię o powtórkach ludziom, to prawie każdy o tym wie, a jak się pytam, dlaczego tego nie robią, to temat okazuje się trudniejszy niż mogłoby się wydawać. Nagle pojawiają się pytania: Jak powtarzać? Kiedy powtarzać? Jak wprowadzić nawyk powtarzania do swojego życia? Itp. Opracowałem system pracy, który pozwala w bardzo prosty i skuteczny sposób wprowadzić powtórki w życie codzienne. Podstawą tego systemu jest znajomość tego, jak działa pamięć i jak działa proces zapominania. Dzięki badaniom Hermanna Ebbinghausa, niemieckiego psychologa, oraz innych uczonych wiemy, jak szybko zapamiętujemy nowe rzeczy.

Tak zwana krzywa zapominania przedstawia jak szybko zapominamy informacje. Po godzinie pamiętamy 44%, a następnego dnia już jedynie 33%! Dlatego, nie ma co się dziwić, że jak raz przeczytasz książkę, to nie wiele zapamiętujesz.

Krzywa zapominania Ebbinghausa dotyczą informacji, które są dla na mało istotne. Oczywiście, że lepiej zapamiętujemy informacje, które rozumiemy i mają dla nas znaczenie. Dlatego właśnie na początku przygotowujemy się do czytania i wyznaczamy jego cel.
Moje osobiste doświadczenie i rezultaty w życiu potwierdzają, że bez odpowiedniej powtórki bardzo ciężko jest trwale zapamiętać dużą ilość wiedzy. Potwierdzają to również moi kursanci, którzy po wprowadzeniu odpowiednich powtórek widzą znaczą poprawę pamięci. Widać wyraźnie, jak powtórka materiału sprawia to, że znacznie lepiej pamiętamy go po upływie czasu. Sam porównaj, co się dzieje, gdy nie robimy powtórki , a gdy robiliśmy ją regularnie.

Z tego wszystkiego jest jeden, bardzo ważny wniosek. Po skończonej nauce, przeczytanej książce zrób powtórkę – od razu oraz po następnego dnia. Zobaczysz, jak poprawić pamięć i jak Twoja zdolność zapamiętywania wzrośnie.

6.Wykorzystywanie zdobytej wiedzy – jak poprawić pamięć przez praktyczne działanie 

Niewykorzystywanie zdobytej wiedzy w praktyce, jest najpoważniejszym błędem, jaki można popełnić ucząc się czegokolwiek. Ze względu na nasz system edukacyjny, większość ludzi uczy się w oderwaniu od praktyki. Pozostaje nam samemu stworzyć sobie takie warunki, aby zdobytą wiedzę wykorzystać w życiu. Będziesz potrzebował do tego, takiego nawyku jak proaktywność. Jest ona podstawą modelu oksfordzkiego i każdej osoby, która chce dokonać czegoś w życiu. Na czym polega? Musisz wyjść z inicjatywą i wykorzystać nabytą wiedzą w praktyce. Aby to zrobić, zadaj sobie dwa proste pytania:

  1. Gdzie mogę wykorzystać ją w praktyce? 
  2.  Jak mogę wykorzystać ją w praktyce?

Gdy chwilę się zastanowisz, na pewno wpadniesz na pomysł jak i gdzie, bo to nie jest takie trudne jak się może wydawać. Pomoże Ci w tym wcześniej określony cel. Samo w sobie czytanie nie jest przecież naszym celem. Jest nim  pozyskiwanie wiedzy, którą można wykorzystać w życiu. Dlatego „szaleństwem jest robić wciąż to samo i oczekiwać różnych rezultatówi lepiej przeczytać mniej, ale wdrożyć zdobytą wiedzę w życie niż pochłonąć stosy książek, które nie zmienią naszych działań.

Podsumowując, jeśli chcesz poprawić pamięć i zapamiętywanie czytanych treści:

  1. Określ cel czytania;
  2. Czytaj te treści, które są dla ciebie ważne;
  3. Zawsze rób podsumowanie po nauce;
  4. Nie rozbijaj książki na długi okres czasu;
  5. Regularnie rób powtórki nowej wiedzy;
  6. Wykorzystuje nabytą wiedzę w praktyce.

Wiesz już jak poprawić pamięć? Zastosuj, chociaż jedną z porad i odkryj jak szybko polepszy się Twoja zdolność zapamiętywania.

Autor tekstu: Kamil Jarząb

Jak poprawić pamięć? Zobacz dlaczego nie pamiętamy, co przeczytaliśmy
5 (100%) 4 głosów

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

O autorze

Wiktor

Wiktor Piskulak

Zobacz wszystkie posty