Ćwiczenia na koncentracje - 7 prostych kroków do lepszego skupienia
Ćwiczenia na koncentracje – 7 prostych kroków do lepszego skupienia
Ćwiczenia na koncentracje – 7 prostych kroków do lepszego skupienia

Ćwiczenia na koncentracje – 7 prostych kroków do lepszego skupienia

Ćwiczenia na koncentracje? Czy w ogóle są mi potrzebne? Z pewnością znane Ci jest uczucie, kiedy próbujesz się skupić, ale nie możesz przestać krążyć myślami wokół innych spraw. Koncentracja jest niezbędna w pracy, nauce, przy czytaniu czy przygotowywaniu planów. Jak więc  polepszyć swoją zdolność skupiania się?

Bez koncentracji nie tylko nie jesteśmy w stanie dotrzymać wcześniej ustalonych terminów, ale też nasza praca nie jest efektywna. Jeśli opanujesz sztukę koncentrowania się w każdych warunkach, staniesz się bogatszy o czas, a wyniki Twojej pracy znacząco zyskają na jakości.Od czego zacząć naukę koncentracji? To zadanie nie jest proste w świecie, w którym wiele bodźców zdaje się istnieć tylko po to, aby odciągać naszą uwagę. Dlatego musisz zacząć od podstaw.

Krok 1: Usuń wszystko, co Cię rozprasza – ćwiaczenia na koncentracje zaczynamy krok wczęśniej!

Telefon
Prawdopodobnie jest to najbardziej rozpraszające urządzenie, jakie można sobie wyobrazić. Jeśli nie możesz wyłączyć go całkowicie – bo na przykład spodziewasz się ważnego telefonu – wyłącz przesyłanie danych i dźwięki komunikatów, natomiast pozostaw dźwięki przychodzących połączeń.

Internet
Zastanów się, jak bardzo jest Ci on faktycznie potrzebny do zadania, które aktualnie wykonujesz. W większości przypadków włączony internet odciąga nas od pracy – wiadomości, maile, serwisy społecznościowe naprawdę mogą poczekać. Jeśli potrzebujesz w nim sprawdzić coś ważnego, zawsze zgodnie z techniką białej kartki możesz sobie to zapisać i „hurtowo” sprawdzić później. Więcej o technice białej kartki znajdziesz TUTAJ

Bałagan
Żadne ćwiczenia na koncentracje Ci nie pomogą, jeśli na Twoim biurku panuje chaos! Chaos będzie panować także w Twoich myślach. Uprzątnij niepotrzebne, rozpraszające przedmioty. Pozostaw jedynie notatnik, kawę, długopis i klawiaturę. Resztę poukładaj na półkach i w szufladach.

Krok 2: Ustal cele – czyli obranie odpowiedniego kiedunki jako ćwicznie na koncentracje 

Co chcę zrobić?
Zastanów się, co jest przedmiotem Twojej pracy. Dokładnie określ, czy ma to być napisanie artykułu, przygotowanie się do rozmowy z szefem czy klientem, zrobienie prezentacji czy ćwiczenia na koncentracje. To bardzo ważna kwestia, ponieważ jeśli nie wiemy, nad czym tak naprawdę pracujemy, zajmujemy się kilkoma rzeczami na raz. To absolutnie nie sprzyja skupieniu, nie mówiąc już o jakości pracy. Co więcej, jeśli nie wyznaczamy sobie konkretnych zadań, nie mamy poczucia, że nasza praca postępuje do przodu. To rodzi frustrację i niechęć, a ta prowadzi do stresu i złego samopoczucia.

Priorytetyzacja – Albo Albo
Jeśli trudno Ci wybrać jeden cel, bo masz poczucie, że wszystko powinno zostać zrobione „na wczoraj”, weź kartkę i długopis. Spisz zadania, które czekają na rozwiązanie. Na pewno da się je poukładać pod kątem ważności. Twoje poczucie jest tylko złudą, którą kształtuje Twój umysł, bo jest w stresie – pomóż mu się poczuć lepiej. Odwdzięczy Ci się znacznie większą wydajnością. Technika Albo Albo polega na tym, że robisz tylko jedną rzecz na raz albo planujesz działania, albo je wykonujesz, albo się uczysz albo piszesz SMSy, albo odpisujesz na maila albo przeglądasz ulubionego bloga. Nigdy nie mieszaj dwóch procesów! Dzięki temu unikniesz błędów i skupisz się na jednym działaniu. Więcej o tej technice przeczytasz TUTAJ. 

Decyzja
Gdy masz już listę zadań do wykonania, odpowiedz sobie na ważne, ale to bardzo ważne pytanie: „Co muszę TERAZ zrobić?” A potem zacznij to robić. To tyle, nic więcej. Po prostu podejmij decyzję i bez wymówek zacznij wykonywać zadanie. Wyobraź sobie, że istnieje tylko ten moment, nie ma przyszłości i przeszłości. Jest zadanie do wykonania i to wszystko, co na ten moment jest istotne. Aby zwiększyć motywację do działania, możesz zastanowić się, dlaczego to zadanie jest dla Ciebie ważne? Jakie korzyści osiągniesz, jak je zrobisz? Albo jakie konsekwencje poniesiesz, jak tego nie zrobisz?

Krok 3: Ćwiczenia na koncentracje to przede wszystkim ORGANIZACJA 

Zaplanuj działania
Jeżeli zadanie jest wyjątkowo złożone, przydatne może okazać się wypisanie kroków, które są konieczne do jego wykonania. Czasami nie możemy się skupić, ponieważ nie wiemy, „jak się do tego zabrać”. Pewnie słyszałeś, jak zjeść dużego słonia? Po kawałku. Dlatego rozbij zadanie na mniejsze czynności. Określ, w jakiej kolejności je robić i przejdź do działania.

Określ czas pracy
Określ, ile będziesz pracować nad danym zadaniem. Czas powinien być tak policzony, aby zakończyć daną czynność. Jeśli go nadmiernie skrócisz, nie osiągniesz wyznaczonego celu, a sam poczujesz się jedynie sfrustrowany. Czas intensywnego wysiłku powinien być bardzo konkretny: np. 25 lub 40 minut. Jest to jednak sprawa dość indywidualna, dlatego warto zaobserwować, w jakim przedziale czasu nam się najlepiej pracuje. Ważne, aby to było minimum 25 i nie więcej, niż 90 minut ciągłej pracy.

Podział pracy na stosunkowe krótkie odcinki ma kilka zalet:

  • Ułatwia rozpoczęcie pracy. Łatwiej jest zacząć, gdy wiemy, że mamy przed sobą jedynie kilkadziesiąt minut pracy.
  • Pozwala Ci się lepiej skoncentrować i wyeliminować rozpraszanie się. W końcu musisz się wysilić tylko przez określony czas. Świadomość uciekającego czasu ma za zadaniezwiększyć Twoją wydajność i zaangażowanie, bo każdy chce zakończyć zadanie przed przerwą.

Krok 4: Pracuj! Ćwiczenia na koncentracje w praktyce!

Pomimo tego, że wyłączyłeś telefon, telewizor, odłożyłeś wszystkie rozpraszające przedmioty, Twoje myśli nadal lewitują w innych rejonach, niż praca? A może jednocześnie postanowiłeś gotować obiad lub jednak odpisać na maila od znajomego? Aby sobie uświadomić, ile tracisz, jeżeli zaczynasz robić wiele rzeczy na raz, zrób następujące ćwiczenie.

Eksperyment
Weź 2 kartki i obie podziel kartkę na 3 kolumny.

  • pierwsza kolumna A – J
  • druga kolumna 10 – 1
  • trzecia kolumna I – X (cyfry rzymskie)

Twoim zadaniem jest uzupełnić 3 kolumny w jak najszybszym czasie. Za pierwszym razem uzupełnij kolumny w następujący sposób: Zaczynając od pierwszej kolumny w każdą wpisz tylko jeden znak i przejdź do następnej, a później kolejnej. Czyli najpierw „A”, potem od razu w drugiej kolumnie „10”, a następnie „I” w kolejnej kolumnie. Powróć do pierwszej kolumny i powtarzaj uzupełnianie przechodząc do kolejnej. Zrób to na czas. Zanim przejdziesz dalej, zrób od razu to ćwiczenie. Zajmie Ci ono do 60 sekund, a wyniki eksperymentu będą dużo bardziej wiarygodne. Gdy wykonałeś pierwszą część ćwiczenia, weź drugą kartkę. Teraz też będziesz uzupełniał kolumny, jednak tym razem będziesz robił to w nieco inny sposób. Uzupełnij wszystkie kolumny od razu w całości, zaczynając od pierwszej. Przejdź do następnej dopiero wtedy, gdy uzupełnisz pierwszą od „A” do „J”. Zrób to również jak najszybciej i mierz czas.

Porównaj wyniki. Jak myślisz, z czego wynika ta różnica? U większości osób jest ona nawet dwukrotna! Odpowiedź jest prosta: rozpoczynanie kilku różnych procesów myślowych wymaga ciągłego pozostawiania jednego toru myślenia i „przeskakiwania” na nowy. Na to traci się czas, a i skuteczność może szwankować. Tymczasem wykonywanie jednego typu pracy cięgiem jest bardziej przyjazne dla naszego umysłu.

Wdrożenie w życie:
Zastanów się nad wnioskami z powyższego eksperymentu i przemyśl raz jeszcze, jakie rozproszenia możesz wyeliminować, aby zapobiec rozproszeniu i przeskakiwaniu między procesami. Może musisz przestawić biurko? Może porozmawiać ze swoim współpracownikiem, który ciągle rozmawia przez telefon lub słucha głośno radia? Może masz niewygodne krzesło lub denerwuje Cię plakat, który wisi naprzeciwko miejsca pracy?

Krok 5: Przerwa to też praca – ćwiczenia na koncentracje to również odpoczynek

Przerwy umożliwiają odświeżenie umysłu i pozwalają na chwilę na oderwanie się od tematu. Dzięki temu nasz umysł nie męczy się tak bardzo i jest zdolny do dłuższej i efektywniejszej pracy. Ciekawostką jest fakt, że nasz mózg pracuje nawet wtedy, kiedy my na to nie zwracamy uwagi. Czy zdarzyło Ci się wpaść na najlepszy pomysł w trakcie prysznica czy spaceru? To naturalne. Nasz umysł pracuje „w tle” i kiedy dajemy mu chwilę wytchnienia, najefektywniej łączy ze sobą fakty.

Minutnik
Ustaw minutnik na określony czas i po tym czasie całkowicie odetnij się od zadania. Wstań od biurka i zrób cokolwiek nie związanego z pracą, nauką. Przejdź się, pozmywaj naczynia, wykonaj telefon. Po upływie 5 minut, gdy usłyszysz dźwięk budzika – wróć do pracy.

Drzemki
Jeśli nie jesteś wypoczęty, Twoja koncentracja na pewno nie jest zbyt wysoka. Jeśli nie możesz sobie pozwolić na dłuższy sen, spróbuj drzemki. Już 10-minutowa poprawi Twoją koncentrację. To najlepszy sposób na regenerację sił fizycznych i psychicznych. Wiedzieli o tym wielcy tego świata: Napoleon, Da Vinci, Einstein, Rockefeller. TUTAJ przeczytasz więcej o skuteczności drzemki i jak drzemać, aby zwiększać swoją efektywność.

Krok 6: Pracuj nad tempem czytania – dodatkowe korzyści z ćwiczeń na koncentracje 

Może będzie to dla Ciebie zaskoczeniem, ale nasz mózg nie jest przyzwyczajony do czytania 150-200 słów na minutę, ale…600-800! W trakcie typowego czytania, którego uczymy się w szkole, nasz mózg zwyczajnie zaczyna się nudzić. Dlatego zaczyna krążyć myślami wokół innych problemów. Jeśli zwiększysz tempo czytania, nie tylko szybciej będziesz w stanie zapoznać się ze znacznie obszerniejszymi tekstami, ale także lepiej będziesz je rozumiał. Twój umysł w pełni skupi się na rozumieniu tekstu, a nie zajmowaniu się innymi, pobocznymi sprawami. Jak przyspieszyć tempo czytania sprawdź TUTAJ.

Krok 7: Bądź dla siebie cierpliwy

Rozproszenia będą Ci się zdarzać. Bardzo ciężko jest je wyeliminować całkowicie. Dlatego nie ma co się przesadnie na nich skupiać. Lepiej abyśmy ćwiczyli siebie w jak najszybszym wracaniu do zadania. Dlatego kiedy uświadomisz sobie, że robisz coś innego, niż zaplanowałeś – od razu wróć do pracy. Bez roztrząsania tego, dlaczego zdarzyło Ci się „odpłynąć”. Pamiętaj, że tego typu myśli są także odciąganiem siebie od pracy.

Te proste ćwiczenia na koncentracje pozwolą Ci się skupić oraz podnieść efektywność i skuteczność Twojej pracy. 

Który z punktów przyniósł Ci najwięcej korzyści? Podziel się opinią w komentarzu, które ćwiczenia na koncentracje działają najlepiej u Ciebie!

Ćwiczenia na koncentracje – 7 prostych kroków do lepszego skupienia
5 (100%) 2 głosów

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

O autorze

Wiktor

Wiktor Piskulak

Zobacz wszystkie posty

Zapisz się do newslettera.

FreshMail.pl